Miroslav Pech - Uczniowie Cobaina (przedpremierowo)



              Premiera : 11.09



    Historia opowiada o chłopaku ,który dążąc do zostania gwiazdą rocka trochę się gubi ... Są 3 części. W pierwszej jest on dzieckiem ,w drugiej nastolatkiem ,a w trzeciej dorosłym ,więc przechodzimy tu przez jego okres dojrzewania. Najpierw zafascynowany jest on Beatlesami ,a najbardziej Johnem Lennonem. Zaczyna ubierać i zachowywać się jak on. Później przechodzi to w innej różne gwiazdy i fascynacje. Tak jak one zaczyna palić ,bo one też to robiły. Bierze się za ćpanie i picie próbując zostać jak one sławnymi. Ma mnóstwo kompleksów i strachów. Gubi się szukając drogi na szczyt ,myśląc ,że w ten sposób mu się uda.

  Bohaterowie (prócz stylu ubioru głównego bohatera) nie mają opisane w co się ubierają ,jak wyglądają ,czy jak mają na imię. Jeśli chodzi o mnie to jedyne co staram się zapamiętać z książki (jeśli chodzi o wygląd bohatera) to kolor oczu ,może sylwetkę ,czy ubranie ,ale kolor oczu mnie najbardziej interesuje ,więc tak bardzo mi to nie przeszkadzało ,nawet pomimo braku choćby tej jednej cechy.  Możliwe ,że autor po prostu chciał nam dać pole do wyobraźni ,byśmy sami sobie wyobrazili bohatera ,takiego jak chcemy lub po prostu nie zwrócił na to uwagi. A może chciał byśmy wyobrazili na jego miejscu siebie lub kogoś bliskiego ? Jeśli chodzi o imiona to jednak trochę mi to przeszkadzało ,ponieważ przez całą książkę nie dowiedziałam się nawet jak ma na imię główny bohater. Były tylko 3 imiona. Reszta to ksywki jak kolorowi bracia. Z wiekiem było podobnie. Na początku jest powiedziane o klasach ,więc możemy się domyślić (obliczyć) wiek głównego bohatera. O wieku jego brata (a raczej o ich różnicy) dowiadujemy się w połowie książki ,ale zapewne autor nie uznał tego za ważne lub nie zwrócił na to uwagi ,bo w sumie o bracie jest dość mało ,a o siostrze jeszcze mniej. Przez całą książkę było takie Aha ,Aha ,Aha i zastanawiałam się dlaczego rodzice nic nie robią. Nauczyciele to nauczyciele ,ale żeby rodzice ,którzy kochają swoje dzieci ? Albo sytuacja z ręką ... Może zbyt zajęci są pracą i swoimi problemami i nie znajdują już czasu ,czy sił ,by zobaczyć co dzieje się z dziećmi ? A może autor po prostu chciał nam pokazać co się stanie ,gdy dziecko jest pozostawione samemu sobie ? To chyba moja pierwsza obyczajówka ,więc może każda taka jest ? Napiszcie. Pamiętam pewien zabawny fragment (nie śmieszą mnie rzeczy ,które większość osób uważa za śmieszne - musi być naprawdę coś śmiesznego ,by mnie rozbawiło). Gdy powiedziałam mamie o nim też ją rozbawił. Czasem zastanawiamy się co ten bohater wyprawia. Czasem zaś jest wciągająco i chcemy czytać dalej ,by dowiedzieć się co się wydarzy lub jak autor to wyjaśni ,a książka ma niecałe 200 stron.

   Plusem było to ,że było tam wiele o muzyce ,a jak wiecie (albo i nie) kocham muzykę. Myśle ,że książka jest dla każdego. Nastolatkom (dzieciom odradzam ze względu na przekleństwa) może  pokazać ,że nie powinny nikogo udawać ,bo to do niczego nie prowadzi jak również ,w niektórych momentach jak mogą się skończyć uzależnienia. Dorośli zaś mogą w niej odnaleźć przypomnienie co myślą i czują nastolatki o czym często zapominają ,gdy już mają swoje dzieci i pracę - życie zupełnie inne niż kiedyś ,bo jednak nie na darmo mówi się ,że to 2 różne światy. Inaczej myślimy ,gdy nasze życie jest ułożone ,a inaczej gdy hormony próbują nad nami przejąć władzę ,a my nie wiemy kim jesteśmy i co mamy robić. Mam 22 lata ,więc jestem pomiędzy jednymi ,a drugimi. Jeśli chodzi o mnie to mam mieszane uczucia co do tej książki. Może ze względu na brak szczegółów ,a może ze względu na to ,że nie popieram czegoś takiego ,a w mojej rodzinie to była codzienność ... Według mnie książka nie jest wybitna ,ale nie jest też bardzo zła. Może się spodobać osobą ,które wcześniej opisałam. Poza tym jednak wolę papierowe książki.

    Podsumowujac : jeśli autor próbował nam przekazać i przypomnieć co mogą czuć i myśleć ,jak również co może się stać z nastolatkami ,które pozostaną same sobie to myślę ,że mu się udało ,zwłaszcza ,że jednak wiele jest osób ,które tak jak nasz główny bohater gubią się i pozostają same sobie ,albo rodzice ich nie rozumieją.


          Za PDF dziękuje wydawnictwu Stara Szkoła.

Komentarze

Popularne posty